تولید امسال سیب زمینی پنج میلیون تن پیش بینی شد

پایلوت باغ پسته – یزد
مرداد ۲۱, ۱۳۹۶
خسارت ۹۰ تا ۱۰۰ درصدی در بخش کشت گندم به کشاورزان
مرداد ۲۱, ۱۳۹۶

n82622726 71789256

تاریخ: تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی وضعیت تولید سیب زمینی کشور را مطلوب دانست و پیش بینی کرد: امسال نزدیک پنج میلیون تن محصول مرغوب در کشور تولید می شود.

«حسین اصغری» امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: طبق برآوردها در سال زراعی ۱۳۹۶- ۱۳۹۵ چهارمیلیون و ۹۹۴ هزار و ۸۶۶ تن سیب زمینی در کشور تولید می شود.
وی تاکید کرد افزایش عملکرد در واحد سطح از اولویت های بخش کشاورزی است و ادامه داد: امسال سطح زیرکشت سیب زمینی در کشور ۱۴۶ هزار و ۱۹۸ هزار تن است.
وی یادآوری کرد: در سال زراعی گذشته (۱۳۹۵ – ۱۳۹۴) میزان تولید سیب زمینی چهار میلیون و ۹۴۱ هزار و ۸۰۴ تن در ۱۵۰ هزار و ۱۷۳ هکتار بود.
مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت زراعی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: همچنین پارسال ۶۴۷ هزار و ۷۰۰ تن سیب زمینی به ارزش ۱۰۹ میلیون و ۷۰۰ دلار به کشورهای متقاضی صادر شد.
به گفته وی، در چند سال گذشته به دلیل وضع مطلوب کشت سیب زمینی خوراکی هیچگونه واردات این محصول صورت نگرفت.
اصغری ارقام سیب زمینی تولیدی کشور را بیش از ۶۰ رقم عنوان کرد و افزود: ارقام اگریا، سانته، آریندا، مارفونا، جلی، بورن، ساتینا، میلوا، بانبا، فونتانه، راموس و اسپریت از متداول ترین ارقام سیب زمینی در ایران به شمار می رود.
وی گفت: رقم اگریا به دلیل گوشت زرد و مزه مناسب و ذائقه پسندی برای مصرف خوراکی و صنعت فرآوری استفاده می شود.
به گفته وی، استان های همدان، اردبیل، کردستان، آذربایجان شرقی و اصفهان بزرگ ترین تولید کنندگان سیب زمینی کشور به شمار می روند.
این مسوول در وزارت جهاد کشاورزی خرید و فروش سیب زمینی را تابع عرضه و تقاضا در بازار آزاد دانست و افزود: دولت دخالتی در خرید و فروش این محصول ندارد؛ مگر زمانی که قیمت به کمتر از نرخ خرید تضمینی تنزل پیدا کند.
به گفته اصغری، برای سال زراعی ۱۳۹۶- ۱۳۹۵ قیمت تضمینی سیب زمینی در تولید پاییزه ۴۲۳۷ ریال است.
وی افزود: ۷۰ درصد سیب زمینی مصرف کشور مربوط به کشت پاییزه است.
به گزارش ایرنا، در روزهای گذشته قیمت هرکیلوگرم سیب زمینی در بازار مصرف هشت هزار تا ۱۷ هزار ریال تعیین شد.
منبع: www.irna.ir/fa/NewsPage
15 / مرداد / ۹۶

به این مطلب امتیاز بدهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *