برنامه دولت برای خودکفایی در محصولات کشاورزی و بهره وری۳۵درصدی منابع آب

پک های آپارتمانی
مرداد ۳۰, ۱۳۹۶
احداث بیش از دو هزار گلخانه جدید در کشور/ پیش بینی افزایش ۲۰ درصدی تولیدات گلخانه ای
شهریور ۲۹, ۱۳۹۶

n82650442 71841977

کرج – ایرنا – معاون وزیر جهاد کشاورزی در امر زراعت گفت: افزایش تولید ۸ محصول که واردات داشتیم، استمرار خودکفایی در گندم، خودکفایی در محصولاتی نظیر شکر، جو و حبوبات و تقویت امنیت غذایی و خوداتکایی در دانه های روغنی و پنبه از اولویت های دولت در بخش کشاورزی است.

عباس کشاورز روز پنجشنبه در حاشیه نشستی در موسسه تحقیقاتی خاک و آب واقع در منطقه مشکین دشت البرز، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درمورد برنامه دولت دوازدهم در حوزه زراعت، افزود: دومین دستور کار ما این است که در تمام محصولات افزایش بهره وری بدون توسعه داشته باشیم و سومین دستور کار این است که با توجه به محدودیت آب و بحران آب توجه و تمرکز بر افزایش بهره وری آب باشد.
کشاورز بیان داشت: در بهره وری آب در برنامه ششم بایستی از هر مترمکعب آب تقریبا ۱.۶ کیلوگرم کالا تولید کنیم که این عدد در ابتدای برنامه تقریبا ۱.۲ کیلوگرم بوده است.
وی اضافه کرد: در این برنامه باید شاهد ارتقای ۳۵-۳۰ درصدی بهره وری آب کشاورزی باشیم.
کشاورز با اشاره به مصرف ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تن انواع کود در کشور، گفت: از این میزان ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع کودهای شیمیایی، حدود ۹۰۰-۸۵۰ هزار تن انواع کودهای آلی و مابقی آن که حدود ۱۶۰ هزار تن است، انواع کودهای میکرو مثل کود آهن، کود روی و انواع کودهای مایع و مکمل مثل کلسیم است.
وی با بیان اینکه حدود ۶۰ هزار کود زیستی در کشاورزی مصرف می شود، اظهار داشت: این میزان مصرف کود خوب است ولی بایستی افزایش یابد.
وی گفت: واردات کودهای ازته نداریم، این در حالی است که حدود ۶۰-۵۵ درصد کودهای مصرفی را کودهای ازته تشکیل می دهند و از مابقی کودها هم حدود ۶۵ درصد تولید داخلی است، بنابراین وابستگی کود به خارج از کشور کمتر از ۳۰ درصد است.
کشاورز افزود: با سرمایه گذاری انجام شده توسط بخش خصوصی تا ۲ سال آینده از واردات کود بی نیاز می شویم و در برنامه ششم پیش بینی می کنیم که به جز کودهای میکرو و کودهای خاص انواع کودهای اصلی مثل کودهای ازته، پتاس، فسفر و… در داخل کشور تامین خواهد شد.
وی در خصوص استاندارد کود، اظهار داشت: از ۲ سال گذشته تا کنون هیچ کودی ثبت نشده، مورد مصرف قرار نگرفته بنابراین کشاورزان کشورمان و مصرف کنندگان مطمئن باشند تمام کودها کد ۱۶ رقمی دارند و از طریق آن کد می توانند خانواده و محتوای کود را شناسایی کنند و هیچگونه کود غیراستانداردی در کشور مصرف نمی شود.
منبع: www.irna.ir/fa/News
تاریخ: ۹ / شهریور / ۹۶

به این مطلب امتیاز بدهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *