معاون وزیر جهادکشاورزی: نرخ خرید تضمینی گندم تا هفته آینده اعلام می شود

کود مایع N.P ( اِن. پی )
مهر ۱, ۱۳۹۶
تاییدیه Nobel
آبان ۳, ۱۳۹۶

n82687545 71912083

تهران – ایرنا- رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: دولت تا هفته آینده قیمت خرید تضمینی سال زراعی جدید گندم را بر اساس هزینه های تمام شده تولید و بهره وری اعلام می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، یزدان سیف روز شنبه در نشست خبری افزود: سال زراعی جدید از ابتدای مهر ماه آغاز شده و کشاورزان در تدارک تولید هستند و با اعلام نرخ جدید انگیزه تولید افزایش خواهد یافت که در نهایت منجر به استمرار تولید می شود.
وی در خصوص سیاست دولت برای نرخ خرید تضمینی گندم اظهار داشت: تا هفته آینده این مسئله در شورای اقتصاد تعیین تکلیف و اعلام می شود.
سیف درباره برنامه های سال آینده خرید تضمینی توسط دولت توضیح داد: برای سال آینده برنامه‌ عرضه گسترده گندم در بورس کالای ایران را به روش قیمت تضمینی در دستور کار داریم که این امر علاوه بر کاهش نیمی از بار مالی دولت، دستیابی سریعتر کشاورزان به بخش عمده پولشان را در پی خواهد داشت.
** ذخایر گندم کشور کافی است
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با بیان اینکه خرید تضمینی گندم رو به پایان است، گفت: طبق آمار سال زراعی ۹۶-۹۵ تاکنون ۸ میلیون و ۸۶۴ هزار تن گندم به ارزش ۱۱۵ هزار و ۸۵۸ میلیارد ریال تا ۱۴ مهرماه امسال به یک هزار و ۱۱۲ مرکز خرید در سراسر کشور تحویل داده شد.
وی تصریح کرد: تاکنون ۷۴ درصد پول گندمکاران سراسر کشور پرداخت شده و نزدیک ۲۶ درصد آن باقیمانده که با همکاری سازمان برنامه و بودجه بزودی پول گندمکاران به حسابشان واریز می شود زیرا همه سازما‌ن های مرتبط، پیگیر پرداخت مطالبات گندمکاران هستند.
سیف تصریح کرد: خرید تضمینی گندم امسال نسبت به سال گذشته ۲.۷ میلیون تن کاهش تولید داشته اما با این وجود اکنون بیش از ۱۲ میلیون تن گندم در کشور داریم که نه تنها از لحاظ امنیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برای ما حائز اهمیت است بلکه موجب استمرار خودکفایی ما در این محصول می شود.
به گفته وی، بیشترین میزان برداشت گندم مربوط به استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۳۵۳ هزار تن، گلستان با یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن و استان فارس با ۹۰۰ هزار تن بوده که خرید تضمینی آن توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام شده است.
این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی درباره افزایش کیفیت و پروتئین گندم اضافه کرد: طبق آزمایش های صورت گرفته پروتیین گندم ما امسال یک تا ۱.۵ درصد پروتئین و گلوتن افزایش یافت این درحالیست که برخی مدعی هستند کیفیت گندم وارداتی بهتر از ایرانی است.
وی اظهار داشت: با تلاش های وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۶ کیفیت نان ایرانی از لحاظ کیفیت از نمره ۸۲ به ۸۴ رسید و همچنان کیفیت گندم به لحاظ کارکرد آسیابانی و پخت نان مورد توجه قرار دارد.
** تاکنون ۴۰۰ هزارتن گندم صادر شده است
معاون وزیر جهادکشاورزی در شرکت بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: در سال ۹۶ برنامه‌ریزی برای صادرات یک میلیون تن گندم را در دستور کار داشتیم که تاکنون حدود ۴۰۰ هزار تن آن به صورت مستقیم به جز آرد به فروش رفته است.
به گفته وی، حتی تاکنون ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن گندم کیفی ایران به ایتالیا مهد تولید پاستای دنیا ارسال شده است.
وی با تاکید بر اینکه امیدواریم تا پایان سالجاری صادرات گندم ما به ۶۰۰ هزارتن برسد، افزود: علت کند بودن روند صادرات گندم ایران به کشورهای هدف آن است که بخش عمده متقاضیان خارجی برای اطمینان از سلامت گندم و کیفیت آن، از سیلوهای ما نمونه‌برداری می‌کنند که این امر موجب روند کندی صادرات می شود اما تاکنون ما با موفقیت روبه‌رو بوده ایم و متقاضیان خارجی به کیفیت گندم ما اطمینان دارند.
** هر تن گندم دوروم ایران در بازارجهانی ۲۴۳ دلار عرضه می شود
وی درباره بالا بودن قیمت گندم صادراتی ایران با وجود کاهش قیمت جهانی این محصول افزود: بیشتر کشورهای دنیا یارانه‌های پنهانی را برای عرضه گندم به بازارهای جهانی ارایه می دهند، اما ایران به دلیل داشتن گندم با کیفیت و داشتن قیمت بالای تمام شده تولید و سود بانکی ۲۴ درصد هر تن گندم دوروم را ۲۴۳ دلار و گندم آسیابانی را ۲۱۲ دلار به فروش می رسانیم درحالی که این قیمت ها بالاتر از نرخ جهانی این محصول است.
رییس هیات مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران اضافه کرد: این درحالیست که هفته گذشته روسیه اعلام کرد که هزینه حمل گندم از سیلوها تا مقصد صادراتی را به گندمکاران پرداخت می‌کند.
**سامانه جامع آماری تولیدکنندگان و تولید گندم راه اندازی می شود
معاون وزیر جهادکشاورزی از راه‌اندازی سامانه‌ جامع اماری تولید کنندگان گندم کار، میزان سطح زیرکشت گندم و تولید گندم خبرداد و گفت: این سامانه با مشارکت شرکت بورس کالای ایران اجرایی خواهد شد.
به گفته وی، ظرف دو ماه آینده مشخصات گندمکاران در این سامانه وارد می‌شود و با دستگاه موقعیت یاب(GPS) نقطه‌زنی می‌شود و در پایان آذرماه نیز اطلاعات گندمکاران که برای سال آتی به ما گندم می‌فروشند را خواهیم داشت.
سیف با اشاره به اینکه در این روش جامع آماری تولید گندم برآورد می شود، ادامه داد: در این روش میزان تولید هر کشاورز به طور تقریبی مشخص می‌شود و کشاورزان می‌توانند به عنوان عرضه‌کنندگان در بورس کد رجیستری بگیرند یا با همکاری کارخانجات آرد تا یک سقف مشخصی گندم را تحویل بگیرند و قیمت مصوب را به کشاورز بپردازند که با این کارها بار مالی دولت به کمتر از نصف کاهش خواهد یافت.
وی اظهار داشت: همچنین ۴۰ هزار میلیارد ریال برای کارخانجات تحویل آرد و سیلوها پیش بینی کرده ایم که با تصویب آن توسط هیات وزیران در اواخر مهرماه و اوایل آبان ماه به طور حتم این طرح تا پایان سال اجرایی می شود.
منبع: www.irna.ir/fa/News/
تاریخ: ۱۵ / مهر / ۹۶

به این مطلب امتیاز بدهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *