مصرف داخلی انار ۹۰۰ هزارتن است

برداشت ۱۰۳ هزار تن مرکبات
آبان ۱۹, ۱۳۹۵
تخصیص ۲۰۰ میلیون دلار سهم توسعه سیستم های نوین آبیاری کشور میان استان ها
آذر ۱۵, ۱۳۹۵

مصرف داخلی انار ۹۰۰ هزارتن است/ تولید بیش از یک میلیون تن

ابوالقاسم حسن پور روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: به نظر می رسد امسال با توجه به بارندگی‌ها شاهد افزایش تولید این میوه در کشور باشیم.
وی با اشاره به تولید سالانه ۳ میلیون تن انار در دنیا، تصریح کرد: ایران سالیانه با تولید بیش از یک میلیون تن انار در سطح ۹۴ هزار هکتار از باغات کشور همچنان رتبه اول تولید دنیا را در اختیار دارد.
حسن پور با اشاره به این که انار محصولی است که به غیر از تازه خوری قابلیت فرآوری نیز دارد، اظهار داشت: آمارها نشان می دهد، مصرف انار در داخل به دلیل کیفیت بالای محصول و همچنین قیمت های مناسب افزایش یافته است.
مدیرکل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهادکشاورزی با بیان این که روند صادرات انار تسهیل شده است و مانعی برای صادرات آن نداریم، تصریح کرد: از مجموع تولید سالیانه نزدیک ۱۰۰ هزارتن انار تازه خوری و فرآوری شده به کشورهای اروپایی، حوزه خلیج فارس و روسیه صادر می شود.
به گزارش ایرنا، انار میوه ای درختی بومی مناطق شرق ایران تا کوه‌های هیمالیا در شمال هند است. ایران با تولید سالیانه یک میلیون تن بزرگ‌ترین تولیدکننده در دنیا و هندوستان دومین کشور تولیدکننده‌ به شمار می رود.
ایران یکی از مهمترین مراکز ژرم پلاسم انار در جهان است و مقر کلکسیون ذخایر ژنتیکی آن استان یزد است. در این کلکسیون ۷۸۰ ژنوتیپ و رقم مختلف انار موجود است که برخی از ارقام بیشتر به صورت تجاری کشت شده و محبوبیت بیشتری دارد، که از این گروه می توان به انار ملس ساوه، شیشه کپ فردوس، خزربردسکن، رباب نی ریز، نادری بادرود، ملس یزدی، قجاق قم، اردستانی مه ولات و بجستانی گناباد اشاره کرد که حدود ۳۵ درصد باغات انار ایران و بیش از ۹۰ درصد صادرات انار کشور را شامل می شود.
شهرستان های ساوه، یزد، شیراز و مازندران به‌ ترتیب بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انار در کشور هستند. در شهرستان گلوگاه مازندران، گونه‌های وحشی انار به صورت ارگانیک به عمل می‌آید و آمار ها نشان از برداشت آن در ۳۵۰ هکتار دارد.
میوه انار با دانه های قرمز و سفید رنگ به شکل های تازه خوری، آب انار، رب انار، لواشک انار و مربای انار مصرف می‌شود. همچنین از پوست انار به رنگ های قرمز و سیاه برای رنگ‌های سنتی و دباغی کردن پوست استفاده می شود و انار سیاه و گل انار مصارف درمانی دارد.
انار سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین C و پتاسیم است که کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی، سرطان، کلسترول خون و جلوگیری از آسیب سلول‌ها را موجب می شود و به سلامت لثه‌ها نیز کمک می کند.
براساس آخرین گزارش ها، قیمت هرکیلوگرم انار در حال حاضر در بازار بین ۳۵ تا ۱۰۰ هزار ریال بسته به نوع و کیفیت به فروش می رسد.
اقتصام** ۹۱۸۶**۱۵۶۱**خبرنگار: هما همت خواه**انتشاردهنده:مژگان توانا
تاریخ خبر ۱۷/۰۸/۱۳۹۵
منبع : ایرنا

 

به این مطلب امتیاز بدهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *