تراز تجاری بخش کشاورزی ۶۰ درصد رشد کرد

قیمت خرید تضمینی گندم ۱۶۰۰ تومان تعیین شد
آذر ۱۱, ۱۳۹۷
تلاش افغانستان برای افزایش سهم خود از بازار زعفران
دی ۹, ۱۳۹۷

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی گفت: تراز تجاری بخش کشاورزی در هشت ماه نخست امسال با ۶۰ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه پارسال، به ۳.۵ میلیارد دلار رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «شاهرج شجری» امروز (شنبه) در نشست مشترک کمیسیون های «کشاورزی» و «فناوری اطلاعات» اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، به تشریح آمارهای صادراتی و وارداتی محصولات کشاورزی پرداخت و گفت: تراز تجاری بخش بازرگانی در هشت ماه نخست امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال از نظر وزنی ۸.۷ درصد و از نظر ارزشی ۳۵ درصد رشد داشت.
به گفته وی، در هشت ماه نخست امسال، چهار هزار و ۵۸۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش ۴.۶ میلیارد دلار صادر شد که از نظر وزنی ۲۰ درصد و از نظر ارزشی ۱۹ درصد رشد داشت.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی، اضافه کرد: در این دوره زمانی، ۱۲ هزار و ۸۰۶ تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش ۶.۸ میلیارد دلار به کشور وارد شد که از نظر وزنی ۱.۲ درصد و از نظر ارزشی هفت درصد کاهش داشت.
** افزایش ۲۴ درصدی صادرات محصولات صنایع غذایی
شجری در مورد صادرات محصولات صنایع غذایی نیز گفت: در هشت ماه نخست امسال، ۲ میلیون دلار محصولات غذایی از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال (یک میلیون و ۶۰۴ هزار تن) ۲۴ درصد رشد داشت.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود به چالش های صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی پرداخت و گفت: بخشی از این مشکلات به سطح کلان بر می گردد که عمده آنها از تحریم ها نشات می گیرد.
شجری اضافه کرد: علاوه بر مسایل بین المللی، در برخی زیرساخت ها نیز با مشکل مواجه ایم؛ به عنوان نمونه، برای حمل و نقل محصولات کشاورزی – با توجه به فسادپذیر بودن آن – به کانتینرهای یخچال دار نیاز است.
وی در این زمینه افزود: ایران سالانه چهار میلیون تن صادرات محصولات کشاورزی دارد که برای جابجایی این محصولات فقط ۳۵۰ دستگاه کانتینر یخچال دار وجود دارد؛ این کانتینرها فقط ظرفیت جابجایی ۱۲۰ هزار تن محصولات کشاورزی را دارند.
این مقام مسئول، رویکرد وزارت جهادکشاورزی را تبدیل تولیدات به محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر و صادرات آن بیان کرد و گفت: امسال پنج درصد از محصولات سیب زمینی به شکل فرآوری شده صادر شد که ارزآوری این صادرات، به میزان کل ۹۵ درصد صادرات سیب زمینی تازه بود.
** فقط ۱.۵ درصد از بودجه صادرات غیرنفتی تحقق یافت
«حسین سلاح ورزی»، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این نشست به جایگاه اقتصادی ایران در بازارهای بین المللی پرداخت و گفت: سهم ما در بازارهای صادراتی متناسب با سهم ما از جمعیت و جغرافیای دنیا نیست؛ در حالی که جمعیت ایران یک درصد از جمعیت کل دنیا را تشکیل می دهد، سهم ما از بازارهای صادراتی حدود ۲۴ دهم درصد است.
وی ادامه داد: براساس سند چشم انداز، در افق ۱۴۰۴ ما باید به قدرت نخست منطقه تبدیل شویم؛ آیا این اتفاق رخ داده است؟ حتی به آن نزدیک هم نشده و در این مسیر هم قرار نداریم.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، در جمع اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گفت: از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۷نسبت تسهیلات اعطایی به بخش کشاورزی نسبت به کل تسهیلات از ۱۸.۵ درصد به کمتر از ۸.۸ درصد کاهش یافته است.
وی این آمارها را نشان دهده کاهش توجه به صادرات غیرنفتی به ویژه در بخش کشاورزی قلمداد کرد و افزود: در قانون بودجه امسال، یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه صادرات غیرنفتی در نظر گرفته شده بود که تاکنون ۲۰ میلیارد تومان از آن تحقق یافته؛ این اعتبارات در لایحه بودجه سال آینده، ۶۵ درصد کمتر شده و به ۴۳۰ میلیارد تومان رسیده است که باید دید چه میزان از آن تحقق می یابد.
** جایگاه شبکه های اجتماعی در اقتصاد
«محمدرضا طلایی» رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی ایران نیز در این نشست به نقش فناوری اطلاعات در اقتصاد پرداخت و گفت: امروز کشورهای پیشرفته براساس اینکه چقدر و چگونه از ابزار فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده می کنند، پیشرفته به شمار می روند؛ برخی از این کشورها از ابزار فناوری اطلاعات برای درآمدزایی و برخی برای معرفی خود بهره می گیرند.
طلایی با بیان اینکه درآمد هند از فناوری اطلاعات و ارتباطات به ۸۰ میلیارد دلار در سال می رسد، اظهار داشت: با توجه به نیروهای متخصص در این حوزه، ایران می تواند برای درآمدزایی و معرفی کالای خود از این فناوری ها استفاده کند.
رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق بازرگانی ایران در این زمینه افزود: این ابزارها ابتدا برای افزایش تولید، ارتقای بهره وری و کاهش هزینه استفاده می شد اما اکنون نقش ویژه ای در معرفی کشورها، شرکت ها، کالاها و خدمات ایفا می کند.
وی اضافه کرد: فناوری اطلاعات کمک می کند که شرکت ها مخاطبان خود را به صورت هدفمند شناسایی کنند و با کمترین هزینه، حضوری موثر در بازار داشته باشند.
طلایی به نقش شبکه های اجتماعی در اقتصاد پرداخت و گفت: در کشور ما از شبکه های اجتماعی آنچنان که باید در اقتصاد استفاده نشده است؛ در حالی که با بکارگیری این ابزار می توان با هزینه کمتری به مشتری و بازار دسترسی پیدا کرد.
تاریخ: ۸ / دی / ۹۷
منبع: www.irna.ir/fa/News/

به این مطلب امتیاز بدهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *